Представљање Посебног извештаја о дискриминацији старијих грађана

У петак, 14. маја 2021. године Конференцију поводом представљања Посебног извештаја о дискриминацији старијих грађана, заједнички су организовали Народна скупштина Републике Србије и Повереник за заштиту равноправности у сарадњи са Популационим фондом Уједињених нација.

Јавно слушање су заказали  Председник Народне скупштине Републике Србије, Ивица Дачић и Повереница за заштиту равноправности, Бранкица Јанковић. Исто је организовано  у форми комбинованог догађаја, уз присуство говорника и ограниченог броја присутних у сали, као и онлајн учешће гостију, у складу са прописаним здравственим мерама.

На овој конференцији, испред Покрета трећег доба Србије, учествовали су проф. др Андреја Савић и проф. др Момчило Талијан.

ptd_vest_14_05_21.jpg

Један од говорника, у оквиру другог панела „Улога цивилног сектора у унапређењу положаја старијих и Агенде 2030, био је проф. др Андреја Савић, Председник Покрета ТДС и председник Савеза пензионера Србије.

У  излагању ''Улога цивилног сектора у унапређењу положаја старијих и имплементација Агенде 2030’’, професор Савић је, између осталог, истакао:

  • Иако је попис становништва, из епидемиолошких разлога, померен за идућу, 2022, наше процене су да у земљи има, поред 1.692.282 пензионера са крајем 2020, и око 230.000 старијих преко 65 година који нису у статусу пензионера, тако да се укупан број најстарије популације приближио цифри од 2 милиона људи, у односу на садашњих непуних 7 милиона укупне популације. Какогод да се ова популација  анализира, она на свим пољима заузима позицију висококотиране, потрошачке и тржишне циљне групе, са веома поузданим друштвеним и политичким потенцијалима. Међутим, има се утисак да је групација, у мањој или већој мери, маргинализована, уз схватања да је трошак и оптерећење за државу до  (не)намерне старосне дискриминације кроз разне облике деловања: у здравству, пословном банкарству, осигурању, медијима... Списак је неограничен и подразумева малтене све области друштвеног живота. 

  • Неспорно је да положај старијих грађана и грађанки представља интердисциплинарну област, са политичким, правним, социолошким, економским,  здравственим, културним, безбедносним и другим цивилизацијским аспектима. Стога, идентификовање кључних проблема и препорука за унапређење стања представља врло захтеван и сложен посао, укључујући међусекторску сарадњу, за креаторе државне политике у овој области. Улога цивилног сектора је, сходно примерима добре праксе у развијеним грађанским демократијама, изузетно важна не само као корективног фактора него и као важног партнера у осмишљавању и реализацији јавних политика које треба да обезбеде равноправан третман старијих у погледу остваривања свих права и коришћења услуга у свим областима друштвеног живота, посебно услуга из социјалне и здравствене заштите.

  • Напори који се последњих година чине од стране Повереника за заштиту равноправности заслужују пажњу и у том смислу имају пуну подршку од стране Покрета трећег доба Србије. Сматрамо да је и наше учешће на овом скупу почетак успостављања новог стратешког парнерства у остваривању заједничких задатака од обостраног интереса.

  • Стога  је ова невладина организација, као најмасовнија организација цивилног друштва, са инфраструктуром Савеза пензионера Србије коју чине 170 удружења на покрајинском, окружном, градском и општинском нивоу, са око 650.000 регистрованих чланова, од изузетног значаја за све активности на националном плану. Из тих разлога, моја перцепција теме проистиче из онога што се одвија у оквиру активности како Покрета тако и републичке организације пензионера.

  • Покрет трећег доба Србије већ 15-так година води кохерентну и целовиту активност на републичком нивоу поводом унапређења спортско-рекреативних, културних и здравствених садржаја најстаријих, чиме се не само умањују неки видови дискриминације већ и оплемењују активности најстарије популације становништва. То је урађено кроз организацију Олимпијаде спорта, здравља и културе како на нивоу региона, тако и на националном, републичком нивоу.

Препознатљивост ових манифестација се огледа и у чињеници да су признате и подржане од стране државе, како у финансијској подршци, тако и код прихватања покровитељства од стране институције председника државе. Овај вид активности представља не само бренд републичке организације пензионера, него – по нашем мишљењу – и важан допринос наше организације напорима да се старосна дискриминација – латентна или стварна – што више сведе на друштвено прихватљиву меру.   

ptd_3.jpg

Са становишта препорука датих на основу резултата истраживања, председник Савић је указао на неколико аспеката социјално-економског положаја, као полазног репера у даљим анализама дискриминације старих, а на основу праксе и ставова у чланицама САПЕНС-а, и то :

  • Како обезбедити финансијску сигурност у старости?

  • Како применити тзв. Швајцарску формулу за усклађивање примања најстаријих, по којој просечна пензија у Србији не сме да буде мања од половине просечне зараде.

  • Питање тзв. Социјалних пензија

  • Питање унапређења квалитета институционалног  оквира

На крају излагања потенцирао је потребу унапређења медијског положајa, подсећајући да Закон о јавним медијским сервисима (чл.7)  предвиђа да се кроз програмске садржаје остварује јавни интерес у задовољавању потреба у информисању свих делова друштва без дискриминације, водећи рачуна о друштвено осетљивим групама у које спада и старији део популације. Старије особе готово и да немају прилику да саме укажу на свој положај у друштву и истакну своје проблеме и предлоге.

Према једном истраживању (ФПН БУ), на узорку од 15.000 написа, о старијим особама пише се само у 3% прилога, а од тога у 90% говоре други (представници власти, аналитичари и др.) 

ptd_5.jpg
Previous
Previous

Oдржана годишња изборна Скупштина Геронтолошког друштва Србије

Next
Next

У Нишу обележен међународни дан физичке активности